Clevelandben is elkezdődött a tanév

60 éves a Clevelandi Magyar Iskola

/ Miklós Melánia /
miklos.melania képe
61. alkalommal csengettek be jelképesen szeptember 10-én a clevelandi Szent Imre templom épületében, a cserkészház mellett működő Magyar Iskolában, amely immár hat évtizede tölt be hiánypótló szerepet az itt élő magyarság életében.
A Szent Imre templomban működik a Clevelandi Magyar IskolaTanévnyitó a templombanClevelandi diákok és tanáraikSzentkirályi Judit, a Magyar Iskola vezetője

Az 1858 áprilisában Dr. Papp Gábor által alapított „hétvégi iskola” generációról generációra hagyományozza át a magyar nyelv ismeretét és a nemzeti öntudatra nevelést, miközben életre szóló barátságok születésének helyszíne is. Közösségmegtartó és értékőrző szerepe felbecsülhetetlen, s annak az elkötelezett kitartásnak köszönhető, amellyel egykori diákok tanítják a fiatalokat, toborozzák az újonnan érkezőket és hozzák ide gyermekeiket a város távoli kerületeiből.

Mezei András atya a tanévnyitó alkalmából tartott templomi ceremónián bátorságnak nevezte ezt az elhivatottságot, amely értékvesztett világunkban tudatos döntést és sok áldozatot követel nemcsak az önkéntes munkát végző tanároktól, hanem a szülőktől és a gyerekektől is. Hiszen a könnyebb boldogulás ígéretével csábító világ ellenében a gyökerekhez való ragaszkodás mellett teszi le a voksát mindenki, aki ide jár. Az anyanyelv, illetve a második (vagy akár harmadik) nyelv és kultúra elsajátítása mellett, amivel gazdagabb, értékesebb lesz az ember. Együtt énekeltünk és imádkoztunk a Szentlélek áldásáért, hogy adjon e vállaláshoz mindenkinek erőt, a hétköznapokon is.

Idén 56 gyerek és 15 felnőtt iratkozott be a Magyar Iskolába, ami igen szép szám. A késő esti időpont ellenére izgatottan nyüzsögtek az ünneplőbe öltözött kicsik és nagyok a Szent Imre templom alagsori báltermében, majd a régi-új tanárok bemutatását és egy csoportkép-készítést követően el is oszlottak az osztálytermekben, hogy megkezdjék a tanulást. Szentkirályi Judittal, a Magyar Iskola igazgatójával ekkor tudtunk leülni beszélgetni. Négy éve vezeti az intézményt, amit több szempontból is „megörökölt”: idejárt diákként, később az évtizedek óta itt tanító édesapja mintáját követve tanított, az igazgatói tisztséget pedig az apósától vette át. Férje szintén az iskola tanára, és két lányuk is elvégezte már a Magyar Iskolát. „Nagyon sokat kaptunk ettől az intézménytől, az egész életünket meghatározta. Ezt az élményt és tapasztalatot szeretnénk minél többeknek átadni” – mondja Juci, amikor a személyes motivációiról kérdezem.

Idén majdnem minden évfolyamot el tudtak indítani, valamint két óvodás csoport és két felnőtt kurzus is indult. A 4. és a 6. évfolyam kivételével elsőtől hetedikig zajlik az oktatás, a nyolcadikosok pedig örsvezetői képzést kapnak. Hogy ki melyik osztályba kerül, azt nem feltétlen az életkor, hanem a nyelvtudás alapján döntik el. Ezért is hangsúlyozza Juci, hogy olyan gyerekek jelentkezését várják, aki valamennyire már tudnak magyarul. „Sajnos intézményes keretek között, heti egy alkalommal, két órában nincs mód arra, hogy bepótoljuk azokat az alapismereteket, amelyeket a szülők otthon elmulasztottak átadni. Sokszor van ebből félreértés, még ha szívünk szerint mindenkit örömmel be is fogadnánk” – mondja.

Írást, olvasást, népdalokat, mondókákat tanulnak a gyerekek, ismerkednek a magyar mondakinccsel, történelemmel. A vezető bevallása szerint sajnos nincs olyan módszertan, illetve egy olyan egységes tanrend, amely alapján taníthatnának. Több évtizedes tapasztalataik, illetve sokféle forrásanyag és néhány új magyarországi kiadvány alapján állítják össze a tanmenetet. A játékosság áll a középpontban, a szókincs- és beszédkészség-fejlesztés, hogy a gyerekek felszabaduljanak, és minél többet használják a magyar nyelvet, ne csak az órán, hanem egymás között, a szünetekben is. „Sokszor nehéz motiválni őket. Későn is kezdődik az oktatás, a rendes iskola, illetve a munkaidő után, hogy a szülők el tudják hozni a gyerekeket, és mindenki a szabad idejét áldozza fel. Van osztálykönyv, de a tanárokra bízzuk, hogy pontozzák-e a diákokat. Van bizonyítvány, és minden félév végén értékeljük a gyerekeket, hogy ők is lássák, mennyit fejlődtek” – mondja, majd hozzáteszi, hogy a tavaszi szavalóversenyen való részvételre például egész tanévben készülnek a diákok, ahol megmutathatják a tudásukat.

A Magyar Iskola tehát közösségi esemény is, ami legalább olyan fontos, mint a készségfejlesztés és az ismeretszerzés. A közös tanulás, a játékok, a fellépések és az ünnepek során ugyanis olyan meghatározó kötődések alakulnak ki, amelyek által az amerikai magyarság Clevelandben nemzedékről nemzedékre képes megőrizni és újradefiniálni a kulturális identitását.