Kinek miért fontos az óvoda és a kisiskola?
Az iskolások suttogva, vagy hangosan csicseregve osztották meg egymással nyári élményeiket és tervezték a tanévben lévő közös programjaikat és játékaikat. Egyik kiemelt téma volt, hogy ki mit csinált otthon Magyarországon, mert jó páran hazalátogattak, nagymamákhoz, rokonokhoz és voltak akik diaszpóra táborban vettek részt.
Az iskolások minden szombaton magyar nyelvet és magyar írást, illetve történelmet és földrajzot tanulnak. Idén néptánc órával gazdagodik az órarendjük. Az óvodások pedig foglalkozásokon keresztül ismerkedhetnek meg a magyar nyelvvel, néptánccal, népi játékokkal, dalokkal, mintha valódi magyar óvodában lennének Magyarországon.
2014 óta működik Orlandóban magyar óvoda, melyet Butala Viktória álmodott meg. Célja volt, ugyanis hogy két kislányába tovább öröklődjön a magyarságtudat és az identitás. Ezt a lehetőséget szerette volna megadni gyermekeinek és a többi magyar gyereknek is. Ez az álom létrejött és olyan nagy sikernek örvendett, hogy 2015-2016-os évtől kezdődően a Mákvirágok Óvoda létszáma is megnőtt. A szülőknek célja volt, hogy az óvodából elballagott gyerekeik járjanak magyar iskolába is, így megvalósult a kisiskola is. Nagyon sok lelkes szülő – aki egyben tanár is – segíti az intézményt, hogy ezek a gyerekek megkapják azt, amire egy Amerikában élő magyar gyermeknek szüksége van ahhoz, hogy magyarnak érezhesse magát és megismerje a gyökereit.
Leültem az egyik szombaton a kisiskolában tanuló lányokkal beszélgetni, arról, hogy miért fontos nekik ez az iskola. és, mi az az erős kapocs, ami idevonzza őket, szombatonként, akár órákat és több kilométert utazva. Arra a kérdésemre, hogy miért szeretnek magyar iskolába járni, szinte mindannyian először a közösséggel való együttlétet emelték ki.
Viki nagyobbik lánya, Olívia számára azért legfontosabb az ittlét, mert együtt van sok magyar barátjával és mellette magyarul is megtanul illetve most már a néptánccal is megismerkedik részletesebben. Auróra is kiemelte, hogy együtt tud játszani a barátnőivel, mellette pedig megtanulja helyesen magyarul írni a szavakat. Érdeklődtem, hogy melyek számukra azok a tevékenységek, tantárgyak, amelyek kedvencek itt az iskolában. Eléggé meglepő válaszokat kaptam. Lilly nagyon szereti az írásórát, és büszke magára, hogy megtanult magyarul írni. Vanda az olvasást kedveli és Viki legkisebbik gyermeke, Emma számára is a legérdekesebb az olvasás óra. Megkérdeztem még a lányoktól, hogy üzennek-e valamit azoknak a magyar gyerekeknek, akik nem járnak ide, esetleg nem tudják, hogy van magyar iskola Orlandóban és a környékükön élnek. Egyértelműen és határozottan mondták saját válaszukat: „Jöjjetek, mert ez a legjobb magyar iskola!”
Úgy látom, hogy ez egy nagyon aktív és erős kohéziójú közösség, mely egyként köszönhető a szülők befektetett energiájának és a gyermekek lelkesedésének. Az intézmény oktatása folyamatosan fejlődik, Viki, az alapító, a tanárok, óvónénik, akik egyben a szülők is, járnak folyamatosan képzésekre, ahol folyamatosan fejleszthetik önmagukat is, emelve ezáltal az iskolai színvonalat.
Megható és motiváló is volt számomra ezt a sok okos, és mély gondolkodású magyar gyermeket hallgatni. Szerencsésnek érezhetem magamat, hogy velük foglalkozom és bízom benne, hogy kilenc hónap szép emlékkel, és erős magyarságtudattal gazdagítom az évüket.