Szülő – szakember találkozó Gold Coaston

/ Reményi Tamás /
reményi.tamás képe
A megváltozott életmód, a digitális technikák és a virtuális világ hatása a gyermekkori tanulási és viselkedésszervezési folyamatok fejlődésére. Ezek voltak a témái annak a két interaktív előadásunkak, melyeket a Gold Coast-i Hungaro Festivalon a Magyar Iskola keretében a szülőknek, pedagógusoknak és érdeklődőknek tartottunk.
Reményi Tamás előadása tanulásról, viselkedésrőlA résztvevők számos izgalmas kérdést tettek felA program meghívójaA gyermekek

Budapesten, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán szereztem első diplomámat 2002-ben. 2005-ben a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karán, nappali tagozaton középiskolai hittanár mesterszakos végzettséget szereztem, 2007-ben pedig elvégeztem a terápia szakirányt is. Több mint tíz éve az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógia Karának főállású oktatója vagyok, és terapeutaként tizenhét éve tanulási és/vagy viselkedészavart mutató gyerekekkel, tanulókkal és családjaikkal foglalkozom. Két alkalommal ösztöndíjasként Németországban tanultam, 2002-ben Bergenben szenzoros integrációs terápia végzettséget szereztem, majd 2006-ban egy félévet Berlinben, a Humboldt Egyetemen végeztem, ahol doktori tanulmányokat folytatok.

2012 óta tartok szakmai előadásokat és továbbképzéseket pedagógusok, illetve szülők számára Magyarországon és az országhatáron túl, amelyek témája a tanulási és a viselkedési zavarok. 2018 nyarán, a Felvidéken a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetségének szervezésében nyári egyetemet tartottam a szórvány vidékekről (Felvidék, Kárpátalja, Erdély, Délvidék, Őrvidék) érkező magyar pedagógusok számára. Jelenleg pedig még távolabbi feladatot kaptam: az ausztráliai diaszpórában élő magyarok között élhetek és segíthetem közösségeik működését, a hagyományok és a magyar nyelv és kultúra továbbélését.

A szülőkkel, pedagógusokkal való találkozások során érdekes témákat beszéltünk át, és nagyon izgalmas kérdéseket kaptam. Olyan hétköznapi helyzetek megoldására kerestük közösen a válaszokat, melyek a gyermekek tanulási és viselkedésszervezési folyamatait pozitívan befolyásolhatják.

Az olvasás, írás és számolási folyamatok fejlődésének és azok elősegítésének kérdéseivel foglalkoztunk, a meseolvasás, az érzelmi nevelés, a nevelés során a korlátok, szabályok, határok meghúzásának fontosságáról beszélgettünk. A káromkodás, a hiszti, vagy épp egy-egy dühroham kezelésének megfelelő és hatékony formáiról, valamint a kisgyerekkorban, vagy épp serdülőkorban megjelenő dacos viselkedés, provokáció helyes kezeléséről esett szó.

Az elmúlt évek során a digitális technikák, számítógépek, tabletek, okostelefonok hatása oly mértékben befolyásolja a gyerekek észlelési, idegrendszeri feldolgozási folyamatait és ezzel párhuzamosan a gondolkodási, tanulási és viselkedésszervezési folyamataikat, hogy szakemberként, terapeutaként, de szülőként sem hagyhatjuk figyelmen kívül a virtuális világ hatásait a gyermekek, családok életének, folyamatainak szemlélése, alakítása során.

Ebben a hihetetlenül gyorsan változó és kevés biztonságot nyújtó társadalmi létben szülőként, pedagógusként olyan hátteret, alapot és biztonságot nyújtó értékrendet kell közvetíteni a gyermeknek, amely egy kiegyensúlyozott, boldog élethez segíti őket. Miközben a robbanásszerűen fejlődő infokommunikációs eszközök és technikák világában boldogulni képes, azokat szakszerűen alkalmazni tudó, optimális digitális kompetenciákkal rendelkező, a munkaerőpiacon boldogulni képes felnőttekké válhatnak. A neveléstudomány, a pszichológia és az idegtudományok együttműködésének köszönhetően egyre többet tudunk ezekről a folyamatokról, s felkészültnek kell lennünk az olyan helyzetek kezelésére a gyereknevelés során, amelyek öt-tíz éve nem, vagy nem ilyen mértékben jelentkeztek.