Minden alkalommal egyre többen

legújabb óratípusunk sikere Új-Zélandon

/ Petrilla Gara Attila /
petrilla.gara.attila képe
„Nyelvében él a nemzet” – de nem kizárólag. Magyarország és a magyar nép történelmének ismerete szintén elsődleges fontosságú, hogy a világ másik végén élő honfitársaink erősíthessék hazánkhoz fűződő kapcsolatukat. Ennek tudatában hirdettem meg júliusban egy újfajta óratípust, amelyhez azóta minden alkalommal egyre többen csatlakoznak, minden nyelvi csoportból.
KCSP honismereti órák

Fentebb nemzeti történelmünket említettem kiemelt helyen, de a hétfőnként tartott órákon nem csak múltunkkal, jelenünkkel is ismerkedünk: szokásaink, hagyományaink, sajátos gondolkodásmódunk ugyanúgy részét képezik beszélgetéseinknek, mint az ország alapvető történeti vagy földrajzi szempontú megismerése. A témák persze számos ponton összefüggnek, ami sok-sok visszautalást és ismétlést tesz lehetővé. A hírhedten pesszimista magyar gondolkodás és sokszor borús évezredes történelmünk, sajátos népszokásaink és Európán belüli helyünk, vagy épp Budapest robbanásszerű növekedése a 19. század végén, s a mai napig lappangó vidék és város közötti feszültség… komplex, mégis színes, érzékletes képeket vázolunk fel együtt, melyek a magyarság teljesebb megismeréséhez vezetnek. A földrajz, néprajz, történelem, hagyományrendszer stb. közötti kapcsolatok tettenérésére, a „kulcsok” megtalálására nagy szükség van, hiszen az új-zélandi és az itthoni gondolkodásmód sokszor éppúgy különbözik, mint országaink vagy nyelvtanunk.

Az eddigiek alapján elmondható, hogy a maroknyi, de egyre bővülő csoportot egyaránt érdekli a népvándorlás menete, a 1848-49-es forradalom és szabadságharc, a magyar közigazgatás rendszere vagy a fővárosi tömegközlekedés tippjei és trükkjei. Igen hosszú lista lenne, ha megpróbálnám felsorolni, mi mindent érintettünk az eddigi alkalmakon.

A nyelvórákhoz hasonlóan itt is adott a lehetőség a résztvevők számára, hogy alakítsák a tematikát, akár óráról órára új irányt szabva beszélgetéseinknek. Így biztos lehetek benne, hogy valóban azt kapják, amit fontosnak, praktikusnak, érdekesnek tartanak, s nem a saját, óhatatlanul egyoldalú történelemtanári szemléletem érvényesül. Ez utóbbi lehet bármennyire észszerű és didaktikusan felépített, mégis csak egyetlen személy nézőpontja, aki ráadásul a világ – tanulóimhoz viszonyítva – másik felén született és nőtt fel. Ennél fogva lehetetlen az ő szemükkel és az ő fókuszukkal látnom, de szerencsére adott számomra, hogy kérdezzek. Meg is teszem minden óra végén, s így együtt határozhatjuk meg a következő alkalom témáját.

A törzsanyag mellett nagy szerephez jutnak a tanulók személyes élményei, benyomásai, történetei, melyek a hétfői alkalmakkor közkinccsé válnak. A vicces vagy épp megható visszaemlékezéseken kívül néha negatív élmények, máig furcsálkodva szemlélt momentumok is előkerülnek; a válaszokat, miérteket együtt igyekszünk megtalálni. A tizenéves korosztálytól egészen a hatvan év felettiekig, a magyar származásúaktól a magyar embert élettársul választókig terjed a skála, így mindenki kicsit másképp ragadja meg a „magyarság” lényegét, más látásmóddal rendelkezik. A témák változatosságán túl ez is garantálja az órák izgalmát.

Összegzésképp elmondható, hogy hétfői együttlétünk különbözik az összes többitől; kevert korosztály és témák, egymás számára még többé-kevésbé ismeretlen emberek, izgalmas eszmecserék, közös megfejtések, pro és kontra érvek, néha ütköző vélemények jellemzik. Egy azonban biztos: a kezdeményezés sikeres, és az online találkozókat senki sem hagyja el gondolkodnivaló nélkül.