Új kihívások

Avagy hogyan folytass közösségszervezői munkát kizárólag az online világban

/ Nagy Dóra /
nagy.dora képe
Immáron harmadik éve végzem ösztöndíjas tevékenységemet Kanadában, Ottawában és habár minden egyes év rejtett magában új kihívásokat, ilyennel még nem találkoztam…
Videócsatornám hirdetésePipitérKarikázóNépi ötlettár gyermekeknek és felnőtteknek

Számos országban különböző mértékű korlátozások születtek a koronavírus terjedésének megállítása érdekében. Másokhoz hasonlóan, Kanadában sem lehet tömeges rendezvényeket szervezni, szünetelnek az iskolák, szabadidős foglalkozások és javasolják az otthoni tartózkodást.

Március közepétől folyamatosan kapjuk a kanadai hírszolgáltatóktól a járványra vonatkozó információkat. Az első magyar vonatkozású rendezvény, melyet érintett a járványhelyzet, a március 15-i megemlékezés volt. Majd jött az értesítés, hogy szünetelnek a hétvégi nemzetiségi iskolák is, a cserkészet is, közeljövőben rendezendő események, például adománygyűjtő cserkészvacsora kényszerült lemondásra itt Ottawában.

Kellett egy kis idő, míg mindenki alkalmazkodott a kormányzat által hozott intézkedésekhez valamint az otthoni tartózkodáshoz. Még nem tudjuk, mennyi ideig kell alkalmazkodni ehhez a helyzethez, azonban már kifejlesztettünk stratégiákat, hogy hogyan tartsuk egymással a kapcsolatot online, hogyan tudjuk folytatni a magyar szervezetek munkáját.

A cserkészcsapat a weboldalán keresztül próbál kapcsolatba maradni tagjaival valamint más városok cserkészcsapataival. Egy online adatbázist készítünk, amelynek segítségével az őrsvezetők és tisztek segédanyagokat nyújtanak szülőknek, gyermekeknek, hogy hogyan folytassák a cserkészkedést otthoni keretek között, online. Ezen kívül az őrsök videóbeszélgetések formájában ápolják tovább az őrsi szellemet.

https://www.ottawacserkesz.org/

A magyar iskola folytatása érdekében heti rendszerességű online találkozókat indítottam, ahol a gyerekek érdeklődhetnek egymásról, elmesélhetik élményeiket a többieknek és közben játékos módon fejlesszük a magyar nyelvtudásukat. A cserkészcsapat online adatbázisához hasonlóan, a magyar iskolásoknak is heti rendszerességgel nyújtok online segédanyagokat az otthoni foglalkoztatáshoz.

Az általam vezetett ifjúsági néptánc csoportot is igyekszem összetartani ebben a nehéz időben. Heti rendszerességgel velük is online találkozom, első alkalmunkon megismerkedtünk a kalocsai hímzés mintáival, jellegzetességeivel és egy motívumot közösen le is rajzoltunk, amelyet később felhasználhatnak egyéni alkotói ötleteikhez is.

Ha ez még nem lett volna elég kihívás, kerestem magamnak még egyet: Youtube videócsatornákat indítottam. Csatornáim célja, hogy az általam vezetett foglalkozásokat az online térben folytassam, másrészt nyissak a nagyvilág felé is, hiszen most mindannyian hasonló cipőben vagyunk. A „Pipitér” elnevezésű csatornámmal kisgyermekes családok részére nyújtok ötleteket a tartalmas baba-mama-papa időtöltéshez, egy-egy ölbéli játék, népdal vagy mondóka közlésével. A „Karikázó” elnevezésű csatornám célcsoportja már iskolás gyermek, felnőttek. Néprajzi ismeretterjesztéssel, népszokásokkal, kézügyességgel, népdalokkal vagy népi játékokkal igyekszem megragadni az érintett korosztályok figyelmét.

https://www.youtube.com/channel/UCRwLl9pk_Q0whqXSo7pn9wA

Bízom benne, hogy esetleg másoknak is ötletet tudtam adni annak alapján, hogy Ottawában hogyan folytatjuk közösségszervezői munkánkat a magyar szervezetekkel vagy személyes téren Kőrösi Csoma Sándor ösztöndíjasként.

Ápoljátok a kapcsolatokat, vigyázzatok magatokra!