Illényi Katica koncertje Buenos Aires-ben

/ Dr. Tari Adrienn /
tari.adrienn képe
2019. október 5-én Illényi Katica, Liszt Ferenc-díjas hegedű- és teremin művész adott koncertet Buenos Aires-ben, a Centro Cultural 25 de Mayo-ban. A koncert a két város (Budapest és Buenos Aires) és a két ország nagykövetségeinek (Buenos Aires-i Magyar Nagykövetség és Budapesti Argentin Nagykövetség) együttműködése révén és támogatásával valósult meg.
Illényi Katica Buenos Aires-i koncertjének plakátjaIllényi Katica Buenos Aires-i koncertjeIllényi Katica a Buenos Aires-i koncert végénIllényi Katica, Leidemann Sylvia, dr. Gelényi Csaba, Parti Adrienn, Susanna Moncayo, Bundzik István, Szabó Sipos Máté és az argentin zenészek

A koncert elején köszöntő beszédet mondott dr. Gelényi Csaba Buenos Aires-i magyar nagykövet és Monina Bonelli, a Centro Cultural 25 de Mayo művészeti igazgatója. dr. Gelényi Csaba elmondta, hogy a koncert célja az, hogy az argentin közönség minél jobban megismerhesse a magyar kulturális értékeket. Azt gondolom, a nagy érdeklődést látván elmondhatjuk, hogy a magyar zene és Illényi Katica óriási sikert aratott.

Katica klasszikus zenész családba született, számára természetes volt, hogy három és fél éves korától kezdve hegedű volt a kezében, és naponta több órát gyakorolt. Ennek eredményeként 14 éves korában már felvették a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem „különleges tehetségek” osztályába. Friss diplomás hegedűművészként szűknek érezte a klasszikus zenei nyelv határait, „egész lényével akart szólni”, így énekelni és táncolni tanult. Ebből a nagyon színes repertoárból, a különböző zenei irányzatokból kaphattunk ízelítőt a koncertjén.

Katicát az argentin zenészek mellett, Bundzik István zongorista kísérte, valamint Szabó Sipos Máté karmester vezényelt. A közönséget nem csak a hegedűjátékával és hangjával kápráztatta el Illényi Katica, hanem teremin játékával is. A közönség különösen figyelemmel kísérte a hangszert, melynek megszólaltatásához azt gyakorlatilag meg sem kell érinteni. Ezen a hangszeren a világon igen kevesen játszanak, Katica közülük az egyetlen magyar előadó. Leidemann Sylvia, az Ars Hungarica vezetője tolmácsolásában megtudhattuk, hogy a bal kézzel lehet a hang erősségét, a jobb kézzel pedig a hangmagasságát szabályozni. A tereminnel kiválóan lehet utánozni az emberi hangot és a hegedű hangját. Feltalálója Léon Theremin, orosz fizikus és csellista volt, aki eredetileg egy változó hangmagasságokon megszólaló riasztóberendezés működésére fejlesztette ki ezt a készüléket 1919-ben, így ötvözve a tudományt és a zeneművészetet. Ez volt a világ első elektronikus hangszere.

Az est fényét Susanna Moncayo argentin énekesnő vendégszereplése is emelte. Katica évek óta jó barátságot ápol Saul Cosentino jól ismert Buenos Aires-i zeneszerzővel, akinek a Sin tu mitad (A Te feled nélkül) című szerzeményét is előadta. Saul Cosentino ott ült a nézők sorában és meghatódva hallgatta az előadást. Katica rendkívüli tehetségével sokakat megihlet, a koncertet kísérő egyik zenekari hegedűművész például 10 évvel ezelőtt kezdett el zenélni, miután látta Katica videóit a YouTube-on, mások pedig 600 kilométert utaztak, hogy hallhassák őt. Az előadáson ott volt a híres román származású hegedűművész és zeneszerző, Georges Boulanger (1893-1958) unokája is, aki nagy rajongója Katicának, mivel koncertjein nagyapja darabjait rendszeresen játssza.

Katicának köszönhetően a másfél órás előadás során képzeletben átsétáltunk azon a hídon, mely a kultúrákat és a zenei stílusokat összeköti. Hallgathattunk darabokat Astor Piazzollától, Bartók Bélán át Ennio Morriconéig. Az előadás végén a közönség állva tapsolt, a színház előterében pedig sokak várták, hogy személyesen is gratulálni tudjanak neki. Köszönjük, Katica, hogy itt voltál velünk Buenos Aires-ben, csodás zenéddel és személyiségeddel elvarázsoltál bennünket.