Online matek és fizika Marika nénivel

Interjú Dubabér Máriával

/ Rácz Tímea Judit /
racz.timea.judit2024 képe
2023-ban csatlakoztam az Online Magyar Iskola tanári csapatához, ahol lehetőségem nyílt megismerkedni Dubabér Mária kolléganőmmel. Nagyra értékeltem, hogy készségesen megosztotta velem szakmai tapasztalatait és betekintést engedett a munkájába.
01020304

Mióta dolgozol az Online Magyar Iskolában?

Néhány évvel ezelőtt, a pandémia idején kerültem az iskolába, amikor éppen pedagógust kerestek. Én pedig épp akkor kerestem lehetőséget arra, hogy taníthassak és segíthessek a gyerekeknek tanulni – bárhol is éljenek a világon. 

 Milyen tantárgyat tanítasz? Mesélnél bővebbet róla?

Korábban matematikát tanítottam óvodásoknak, majd első és második osztályos gyerekeknek, jelenleg pedig fizikát tanítok. Mivel online oktatásról van szó, különösen fontos, hogy a tananyag érdekes és érthető legyen. A matematika tanításában például logikai rejtvényekkel és izgalmas mintákkal segítem a gyerekeket abban, hogy megértsék a mindennapi élet jelenségeit – legyen szó játékokról vagy akár a sütemények igazságos elosztásáról.

A fizika órákon a diákok otthon végeznek egyszerű kísérleteket, így kézzelfoghatóvá válik számukra az elmélet. Ez a tapasztalati tanulás nemcsak a kreativitásukat és problémamegoldó képességüket fejleszti, hanem lehetőséget ad a személyes felfedezés örömére is.

Számomra a matematika és a fizika valójában olyan, mint egy nyomozás: a számok, formák, kölcsönhatások és energiák mind-mind megfejtésre váró nyomok. Ez a két tantárgy segít megérteni a világ működését, és hozzájárul ahhoz, hogy a gyerekek magabiztosabbá váljanak benne.

 Miben más online tanítani, mint személyesen?

Az online tanítás nem csupán egy kicsit más, hanem teljesen eltér attól, mintha egy osztályteremben lennénk együtt. Itt a képernyőn keresztül találkozunk a gyerekekkel. A szülők gyakran kinyomtatják az általam küldött színes képeket, játékokat, feladatlapokat, amelyek segítenek a gyerekeknek megérteni a feladatokat. Ezeket közösen beszéljük át az órán.

Sokszor jönnek a „váó!” élmények – így nevezem ezeket a felfedezéseket. A kis „Einsteinek” egyszerű, otthon is elkészíthető eszközökkel, gyakran konyhai alapanyagokból végeznek kísérleteket a saját asztaluknál ülve. Nem kell elindulni otthonról, mégis lehetőségük van arra, hogy a saját szobájukból fedezzék fel a matematika és a fizika izgalmas világát.

 Hogyan teszed élvezetessé az online óráidat? 

Az interaktív tábla tulajdonképpen egy hatalmas digitális rajzlap, amelyen együtt oldjuk meg a feladatokat. A gyerekek rajzolhatnak is rá – mivel sokan még nem tudnak írni. Ez segít nekik aktívan részt venni az órán.

A fizika óráimon gyakran mutatok be előre kiválasztott videókat, hogy a gyerekek könnyebben megértsék a körülöttük zajló jelenségeket. Hiszen, bár ezek a dolgok jelen vannak a mindennapjaikban, sokszor észre sem veszik őket, vagy nem irányul rájuk tudatos figyelem.

Emellett szórakoztató és tanulságos játékokat is használunk, amelyek segítik a számolási készségek, a logikus gondolkodás és a fizikai jelenségek megértését. A kísérletekhez pedig sokszor a saját konyhájukban fellelhető, hétköznapi eszközöket használjuk – így válik a tanulás élménnyé és felfedezéssé.

 Történt valamilyen emlékezetes vagy vicces pillanat az óráidon?

Egyszer a légellenállásról tanítottam, és a gyerekek papírrepülőket hajtogattak, hogy a gyakorlatban is lássuk, hogyan működik a jelenség. Mindenki a saját repülőjét mutatta be. Az egyik diákom kamerájának hátterében éppen akkor ugrott fel a macskája, és elkapta a levegőben szálló repülőt. Mindenki hangosan nevetett, a macska pedig az óra sztárja lett.

Egy másik alkalommal Newton almájáról tanultunk, és a gravitációról beszélgettünk. Megkértem a gyerekeket, hogy keressenek otthon egy tárgyat, amit majd elengednek, hogy lássuk a gravitáció hatását. Az egyik kisdiák egy almával jelentkezett be, és épp bele akart harapni, amikor az alma kicsúszott a kezéből és leesett. A többiek azonnal kiáltották: „Működik Newton törvénye!” – hatalmas élmény volt mindannyiunknak.

Milyen nehézségekkel szoktál szembesülni online tanítás közben?

Az online tanítás során előfordulhatnak technikai problémák – mind a tanár, mind a diákok részéről. A figyelem fenntartása is nehezebb, hiszen otthon sok zavaró tényező lehet.

A személyes jelenlét hiánya miatt nehezebb a nonverbális jeleket észlelni. A kísérletek is korlátozottabbak: fontos a biztonság, az eszközök előkészítése, és gyakran a szülők segítségére is szükség van. Ha nem sikerül egy kísérlet, elmarad a felfedezés öröme is.

 Hogyan tudod segíteni azokat a diákokat, akik nehezebben értik meg az anyagot?

Az óráimon mindig adok időt a feladatok átgondolására és további magyarázatokat is nyújtok, hogy a gyerekek megértsék, hogyan érdemes megoldani őket. A fizikai kísérleteknél lépésről lépésre haladunk: elmondom, mit kell látni, mire kell figyelni, és mit hogyan kell csinálni – ha szükséges, újrakezdjük.

Az órák gyakran ismétléssel, visszatekintéssel indulnak, így könnyebb rögzíteni a korábban tanultakat. A pozitív visszajelzésre pedig külön figyelek, mert a bátorítás sokat segít a gyerekek sikerélményének megteremtésében.

 Milyen visszajelzéseket kapsz a diákoktól és a szülőktől?

Az óra végén gyakran megkérdezem a gyerekeket, melyik kísérlet tetszett nekik. Sokan azt mondják, azért élvezték, mert látványos és kézzelfogható volt. Előfordult, hogy egy diák megjegyezte: „Jó, hogy nem csak magyarázol, hanem kérdezel is!” Mások pedig örülnek annak, hogy elmondhatják a véleményüket. Egy ötéves például azt kérte az anyukájától: „Mondd meg Marikának, hogy most már nagyobb számokat is adjunk össze, ne csak ilyen kicsiket!”

Szeretem hallani, amikor azt mondják: „Nem is olyan nehéz, mint gondoltam!” A szülőktől is gyakran kapok visszajelzést, például hogy a gyerekük érdeklődő lett, élvezi az órákat, értékelik a rugalmasságot. A fizikaórák előtt mindig rákérdezek, megvannak-e az eszközök, és javaslatot teszek, mivel lehet őket helyettesíteni.

Ugyanakkor akadnak nehézségek is: van, akinek az időpont túl késő, fáradt ilyenkor, vagy nehéz hazaérni időben. Ezeket a visszajelzéseket nagyon fontosnak tartom, mert segítenek abban, hogy finomhangoljam az órákat, fejlődjek és jobban alkalmazkodjak a diákokhoz és szülőkhöz.

 Van olyan jövőbeli projekt, amit szívesen megvalósítanál az online oktatás keretében?

Igen, mindenképp. Először egy közösen végzett online kísérletet tervezek, majd egy „csináld magad” típusú fizikai projektet. Szeretnék létrehozni egy online fizika klubot is, ahol vendégelőadókat hívnánk meg – nemcsak a tudományos, hanem az ipari szférából is.

A diákokat is aktívan bevonnám: szimulációkat terveznének és fejlesztenének, ami már egy nagyobb volumenű, komplexebb projekt lenne.

Mi motivál nap mint nap tanárként?

Számomra a legnagyobb elégedettséget az jelenti, amikor látom, hogy a diákok tudása gyarapszik, egyre magabiztosabbak lesznek, és megszületnek azok az „aha!” és „váó!” pillanatok. Nagyon inspiráló, amikor kérdéseket tesznek fel – a hogyan, a miért érdekli őket –, és megerősítő válaszokat keresnek.

 Fontos számomra, hogy el tudjam ültetni bennük a tudományok iránti szeretetet, amit később a továbbtanulás során is magukkal vihetnek. Öröm látni, amikor a kíváncsiság hajtja őket, és élvezik a tanulást – legyen szó a matematikáról vagy a fizikáról. A problémamegoldó képesség fejlődése, az önálló ötleteik – például amikor egy diák megmutatja, mit készített fizikából, és büszkén kérdezi: „Marika, ez jó lett?” – ezek azok a pillanatok, amik igazán örömmel töltenek el.

 Nagyon szépen köszönöm Marika az interjút, további jó munkát kívánok az Online Magyar Iskolában!