Minden gyerek lehet szuperhős – passaui foglalkozás

/ Helmeci Szabolcs /
helmeci.szabolcs képe
Novemberben nem hétköznapi foglalkozáson vettek részt a Pamacs Passaui Magyar Iskola diákjai: Szádeczky-Kardoss Csilla ifjúsági coach tartott foglalkozást a lelki ellenállóképességről
"Érzelem-iránytű" készítéseDIY érzelem iránytűÉrzelem-kártyákKiadványt olvasó fiú

Amennyire fontos akár egy általános, akár egy hétvégi iskolában a nyelvek, a matematika, a kultúra elsajátítása, annyira oda kell figyelni a kortársakkal való szocializációra is. Különösen, hogy nincs olyan iskolai közösség, ahol ne kerülnének kisebb-nagyobb konfliktusba egymással a gyerekek, ezek kezelése pedig ugyanúgy megtanulható készség, mint a szorzótábla. 

Szádeczky-Kardoss Csilla ifjúsági és gyerekcoach német és magyar nyelven is tart lelki ellenállóképességi tréningeket óvodákban és iskolákban. Legutóbb a Pamacs diákjainak tartott játékos és tanulságos foglalkozást, ahol az érzelmek megélése és a konfliktusok proaktív kezelése volt fókuszban.

Az ifjúsági coach szerint 3-féle csoportba lehet osztani egy közösségben viselkedésük szerint a gyerekeket: a Szúnyog mindig abba szól bele, amibe nem kéne, az okoz neki örömet, ha idegesítheti a másikat. A Birka ehhez ideális partner: nem gondolkozik, hanem hagyja, hogy a Szúnyog szívja a vérét, és csak tovább fűti a konfliktust a feje után menve. Az Oroszlán viszont megfontolt és tiszteletet parancsoló, okos reakciói a megoldásra irányulnak.

  • „De csúnya ez a cipő, ami rajtad van!”
  • „Neked viszont milyen jó áll ma a hajad!”

A résztvevők ilyen párbeszédekkel gyakorolták, hogyan lehet Oroszlánként viselkedni Szúnyogokkal szemben: sértésre pozitivitással kell reagálni, hiszen mindenkiben meg lehet találni a jót. Oroszlánnak lenni egy Szúnyogokkal és Birkákkal teli csoportban pedig valóságos hétköznapi szupererővel ér fel, ami nemcsak a saját, de mások napját is jóvá teheti.

A foglalkozás második részében az érzelmekről és azok különböző megéléseiről volt szó. A gyerekek elkészítették saját „érzelmi iránytűiket”, amik mindenkinél máshogy néztek ki, rávilágítva ezzel, hogy mindannyian máshogy érzünk és az események máshogy hatnak ránk, azonban minden érzelem jogos, csak nem mindegy hogyan fejezzük ki őket. A végén Halász Judit dala foglalta össze a fő tanulságot:

„Semmi sincsen, ami mindenkinek egyformán tetszik
Semmi sincsen, amit mindenki ugyanúgy szeret
Ami más, mint az, amit, értéknek tartasz
Az valaki másnak még érték lehet”

A diákok egyöntetűen élvezték a foglalkozást és keményen dolgoztak magukon, hogy ők is szuperhősökké váljanak, így a Pamacs nevében más szülőknek és iskoláknak is ajánljuk Csilla képzéseit. Akinek felkeltette érdeklődését, felkeresheti őt a https://szkcsilla.com/hu/ oldalon.