Zürich: Farkas Miron Orsolya kiállítása

Akril és digitális festészet között

/ Ferkó Zoltán /
ferko.zoltan képe
A zürichi és környékbeli magyar közösség lelkes tagjának számító Farkas Miron Orsolya festőművész kiállításának megnyitóján jártunk a Zürich melletti történelmi kisváros, a több mint 1100 éves múlttal büszkélkedő Volketswil közösségi központjában.
Farkas Miron OrsolyaAxis mundiÉg és föld közöttDigitális festészet

A székelyföldi születésű, apai ágon román származású festőművész két gyermek édesanyja. Orsolya kétnyelvű családban nevelkedett, a magyar és a román közösséghez egyaránt közel érzi magát. Itt, Svájcban nap mint nap megtapasztalja, mekkora előnyt jelent egyszerre több közösséghez tartozni. A helyi lapnak adott interjújában kifejtette, hogy számára az alkotás az önkifejezés leghitelesebb módja és állandó megújulást jelent neki. Gyermekkorától kezdve lételeme a rajzolás, édesapjának köszönheti a képzőművészet iránti rajongását. Később, tanulmányai ideje alatt háttérbe szorult életében a művészet, csak első gyermeke születése után ragadott ismét papírt és rajzeszközt.

Ekkor a fa tematikája kezdte foglalkoztatni, ami új kifejezésformák felfedezésére sarkallta. Ecsetet fogott és akril színekkel kezdett alkotni. Művészi útkeresése végül a digitális eszközök felhasználásához vezetett, mely által új témákra talált. Többek között a gyermekek képi világából származó szörnyek, boszorkányok és tündérek kerültek ábrázolásának középpontjába. Három évvel ezelőtt kezdett a Procreate nevű kreatív számítógépes alkalmazással dolgozni. Bár eleinte szkeptikusan viszonyult a modern technika megjelenéséhez a művészetben, azóta már lelkesedik a képzőművészet 21. századi, digitális formája iránt.

A fa motívum azért vált Orsolya kedvenc témájává, mert ellenállhatatlan őserőt érez benne. A fa gyökerei mélyen a földbe nyúlnak, míg ágai az égig érnek. Ezt a fa által megtestesített ég és föld közötti kapcsolatot axis mundinak, vagyis világtengelynek is nevezik, ami a halandók és az angyalok közötti összeköttetést jelképezi. A honfoglalás előtti időkből származó magyar népmesekincsből és képzőművészeti hagyományból égig érő fa, világfa vagy életfa néven ismerjük.

A festő szerint a fák, hasonlóan az emberekhez, mindig két külső erő között ingadoznak, folyamatosan egyensúlyt keresve. Orsolya életében is jelen van ez a kettősség és ezt kifejezésre juttatja művészi ábrázolásaiban is. Általában különálló fákat mutat be képein, amelyek a magától értetődő magányosság mellett egyfajta különleges tudatállapotot is sugároznak. A kiállított 17 akrilfestmény és 14 digitális kép többsége megvásárolható. Az alkotások nagy felbontásban megtekinthetők a művész honlapján. Aki vásárolni szeretne belőlük, a közösségi oldalakon megtalálja Farkas Miron Orsolyát.

 

Forrás: volketswilernachrichten.ch

Fotók: saját képek és volketswilernachrichten.ch