"Védd a Földet!"- Föld napja a Basingstoke-i Magyar Közösségi Iskolában

„A Földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön.” – David Brower

/ Somogyi Boglárka /
somogyi.boglarka képe
A Basingstoke-i Magyar Közösségi Iskola a Föld napját ünnepelte a 2025. 04. 26-án tartott iskolai foglalkozáson. Ezen a napon a tanulók a környezetvédelemről és a Föld védelméről beszélgettek, tanultak játékosan.
"Szomorú vagy boldog a Föld?" elnevezésű játék során környezetvédelemmel kapcsolatos pozitív és negatív képek kiválogatása.Föld napjára készült alkotás

A Basingstoke-i Magyar Közösségi Iskola az 2025. április 26-án tartott iskolai foglalkozása a tavasz, valamint a Föld napja jegyében telt.

Az óvodás csoportban a gyerekek a foglalkozást a “Bolygónk, a Föld” című mese megnézésével indították. Ezt követően a videóban látottakra utaltunk vissza, a gyerekeknek a videó alapján a feltett kérdésekre kellett választ adniuk, például ‘Kik élnek a Földön? Hány bolygó van? Hogyan védhetjük meg a Földet?"

A Föld napja témakörén belül különböző játékos feladatokat végezhettek a gyerekek, ilyen volt például a “Szomorú vagy boldog a Föld?” elnevezésű játék, amelyben a mosolygó és a szomorú bolygóhoz kellett csoportosítani az adott képeket. A képek olyan negatív dolgokat ábrázoltak, amelyek káros hatással vannak a bolygónkra, valamint olyan pozitív példákat ábrázoltak, amelyek a Föld megóvását segítik elő.

A negatív képek között szerepelt például a fakivágás, a vízszennyezés és a szemetelés, a pozitív képek között pedig a szelektív hulladékgyűjtés, az elektromos autó, a fa- és növényültetés is. Minden tanuló húzott egy- egy képet, a gyerekeknek fel kellett ismerniük, hogy mit ábrázol az adott kártya, valamint az milyen hatással van a Földre.

Mivel a kisebbek tele voltak energiával, így “Tűz, víz, repülő” című mozgásos játék tökéletes volt ennek levezetésére. A játék során az elhangzott szavakra különböző mozgásokkal kellett reagálni: a “tűz” szó elhangzásakor leguggoltak, és a tenyerükkel tűzcsiholást kellett imitálni, a “repülő” hallatán hasra kellett feküdni a földön, a víz szónál pedig el kellett hagyni a talajt, így ezt székekre, kanapéra felállva oldották meg a gyerekek, de a leleményesek az anyukájukra csimpaszkodtak fel, hogy elmeneküljenek a víz elől. 

A kreatív foglalkozáson belül egy Föld napjával kapcsolatos hatalmas plakátot festettek a tanulók, amelyre rákerült a Föld, virágok, fák, a Nap, és még több ehhez kapcsolódó szimbólum is. 

Bár Angliában márciusban van az anyák napja, a magyar iskolában május első hetén ünneplik meg, így a közösség a kora délutánt erre az alkalomra való készüléssel töltötte. A gyerekek a közelgő anyák napjára az Édesanyjuknak készítettek szépséges üdvözlőlapokat, amelyet mindenki a saját ízlése szerint díszíthetett ki.

A néptánc foglalkozáson Szent György nap alkalmából elénekeltük a Süss fel, Nap című dalt, valamint eljátszottuk az Én elmentem a vásárba… népi játékot is. A gyerekek nagyon várják minden alkalommal, hogy mozoghassanak és énekeljenek. Ebben a tanévben ez volt a 11. iskolai alkalom, így már látszik a gyermekek magabiztossága, felismerik a lépéseket és a dalokat is, ezeket már maguk is kérik, ilyen például a Daniéknál a legények vagy a Pingvines tánc is.

A táncok közül ismételtük többek között a gyerekek által kedvelt Daniéknál a legények kezdetű táncot is. Az óra során a ritmusfejlesztés is helyet kapott a körtáncban a különböző elemi lépések és a tapsolás által. A táncot egy csujjogatással zártuk, ami így hangzik: “Járd ki, lábam, járd ki most, nem parancsol senki most.” A nagyobb korosztály néptánc óráján a somogyi kanásztáncokat gyakoroltuk, és játékként a fiúknak egymással szembe állva kellett átadni a botokat a párjuknak. 

A nap vidám hangulatban telt, ahol a környezettudatosságra való nevelés mellett megvalósult a közösségi élmény is.