A KCSP-misszió Svédországban

Miért „idegen” nyelv a magyar a diaszpóra gyermekeinek?

Svédországban, a csodás Halmstad, Malmö, Lund és Ljungby városokban, az elmúlt hónapokban egy különleges küldetésben veszek részt: a Kőrösi Csoma Sándor Program (KCSP) ösztöndíjasaként a helyi magyar közösségek nyelv- és kultúraátadását támogatom.

Bevezetés: Egy nyelvóra a tengerentúlon

A küldetés maga tiszta és felemelő: megőrizni a magyar identitást, a nyelvet és a hagyományokat a távoli északon. A megvalósítás azonban pedagógiai kihívásokat rejt. A gyermekfoglalkozásokon a viszonylag alacsony létszámú csoportokban olyan gyermekekkel dolgozom, akik noha magyar származásúak, a hétköznapi életüket svéd nyelven élik.

Itt merül fel a kulcskérdés: Hogyan tanítsunk magyar nyelvet nekik? A válasz egy speciális módszertanban, a Magyar mint idegen nyelv (MID) diszciplínájában rejlik. A sikeres nyelvátadás titka éppen az, hogy el kell fogadnunk: a diaszpóra gyermekei számára a magyar legtöbbször már „idegen” nyelvként funkcionál.

A MID definíciója: A kommunikáció a kulcs

A Magyar mint idegen nyelv (MID) nem pusztán egy tantárgy, hanem egy önálló pedagógiai szakma. A MID-oktatás a kommunikációs készségek fejlesztésére fókuszálva, eltérően az anyanyelvi oktatástól.

A MID oktatásának fő célja: A nem magyar anyanyelvű diákok – és ide sorolhatók a diaszpóra örökölt nyelvet beszélő gyermekei is – elsajátítsák a magyar nyelvet, fejlesszék kommunikációs készségeiket, és megismerkedjenek a magyar kultúrával.

A hangsúly a funkcionális nyelvtudás fejlesztésén van. Az a cél, hogy a gyermekek képesek legyenek a nyelvet hatékonyan használni: bemutatkozni, elmondani a véleményüket, megérteni a nagyszülőt – vagyis a nyelv a mindennapi boldogulásuk és a családi kapcsolataik eszköze legyen.

MID vs. Anyanyelvi Magyar Nyelv és Irodalom: A módszertani eltérés

Szakos tanárként tudom, hogy alapvető különbség van a hazai közoktatásban oktatott Magyar Nyelv és Irodalom (az anyanyelvi tantárgy) és a Magyar mint Idegen Nyelv (MID) között.

MID (Magyar mint Idegen Nyelv)

  • Fókusz: Kommunikációs kompetencia (beszéd és hallásértés).

  • Cél: A nyelv mint eszköz sikeres, szituációfüggő használata.

  • Módszertan: Játékos, kooperatív feladatok, differenciálás, motiváció fenntartása.

Anyanyelvi Magyar Nyelv és Irodalom

  • Fókusz: A nyelv rendszere (mélyebb nyelvtani elemzés, nyelvtörténet).

  • Cél: A nyelv mint rendszer tudományos megismerése, a nemzeti irodalom és kultúra rendszerszintű elsajátítása.

  • Módszertan: Kerettanterv szigorúbb követése, elvárás az elvontabb, irodalomelméleti tudásra.

A svédországi gyermekeknél, akiknél a passzív nyelvtudás gyakran erősebb a produktívnál, nem indokolt rögtön a nyelvtani részletekbe vagy a Nyugat elemzésébe kezdeni. A mi pedagógiai utunk a Közös Európai Referenciakeret (KER) nyelvi szintre épül: a célunk a 6. évfolyam végére az A1-es (alapfokú) szint elérése, a 8. évfolyam végére pedig az A2-es szint megalapozása.

Összegzés és kitekintés

A KCSP-s gyermekfoglalkozások tehát nem egy magyar iskolai óra másolatai. Sokkal inkább nyitott, befogadó, és a kommunikáció örömére fókuszáló foglalkozások.

A kihívások ellenére (kevés gyerek) a MID módszertan lehetővé teszi, hogy a fókusz a személyre szabott fejlesztésen legyen, ami a kulcs a motiváció fenntartásához.

A következő cikkben részletesebben bemutatom, hogy a gyakorlatban mit jelent ez a módszertan: Milyen játékokkal, dalokkal és kulturális elemekkel tesszük élvezetessé a magyar nyelvet a svédországi gyermekek számára. Tartsatok velem!